Сьогодні стартує Всеукраїнська інформаційна кампанія із захисту прав споживачів фінансових послуг "Знай свої права", яку проводить Національний банк України за підтримки Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Мета кампанії – покращити обізнаність громадян про права та обов’язки під час користування фінансовими послугами. За 2020 рік Національний банк отримав близько 16 тисяч письмових звернень споживачів фінансових послуг. Близько 40% цих звернень мали ознаки порушення прав споживачів.
Під час кампанії ми розкажемо, як уникнути типових порушень: оманливих кредитів «під 0%», нав’язаних додаткових послуг, зміни тарифів на обслуговування рахунку без попередження, агресивної поведінки колекторів тощо.
Кампанія триватиме впродовж березня−травня 2021 року в усіх регіонах України. Національний банк у межах кампанії запускає спеціальну вебсторінку (лендинг) "Знай свої права".
Також, окрім контакт-центру та онлайн-форми на вебсайті НБУ, ми створили більше зручних каналів зв’язку з Національним банком, за допомогою яких споживачі зможуть поставити нам свої питання, а саме чат-боти в застосунках Viber і Telegram, а також на офіційному вебсайті.
"Є немало причин, чому українці з пересторогою користуються фінансовими послугами або не користуються ними взагалі. Це й пережиті кризи, і негативний споживацький досвід, і недостатня обізнаність про переваги користування фінансовими продуктами. Національний банк сьогодні має подвійну мету. Перша – встановити додаткові вимоги до фінустанов, які забезпечать їх прозорість щодо вартості послуг та добросовісну поведінку стосовно споживачів. Друга – сприяти ліпшій фінансовій обізнаності самих українців. Це обов’язкові складові для підвищення захищеності споживачів фінпослуг, а також для більшої залученості громадян до фінансової системи й активнішого користування послугами", – наголосив заступник Голови Національного банку Олексій Шабан.
Співорганізатором інформаційної кампанії є Уповноважений Верховної Ради з прав людини.
"У 2020 році до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини надійшло понад 2 тисячі повідомлень про порушення прав людини щодо захисту персональних даних. Більшість із них стосувалися порушення права людини на невтручання в особисте і сімейне життя під час здійснення діяльності зі стягнення заборгованості за грошовими зобов’язаннями фізичних осіб – йдеться про так звану колекторську діяльність. Громадяни скаржилися на терор і шантаж з боку цих компаній, зокрема через здійснення надокучливих телефонних дзвінків та надсилання зображень непристойного характеру. У більшості випадків жертвами таких дій також стають члени сім’ї, сусіди, друзі та колеги. Безумовно, це є свідченням неправомірної обробки персональних даних третіх осіб. Наприклад, номерів мобільних телефонів громадян, які часто не мають до грошового зобов’язання іншої людини жодного стосунку. Крім того, громадяни потрапляють в «складні життєві ситуації» часто лише через те, що вони мають низьку обізнаність щодо наслідків отримання грошових позик через підписання так званого «електронного договору» на вебсайтах відповідних фінансових компаній або через завантажені мобільні додатки. Тому Уповноважений з прав людини завжди наголошує, що основне не покарання за порушення закону, а здійснення превентивних заходів стосовної порушення прав людини у сфері захисту персональних даних", – наголосила представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у сфері персональних даних Інна Берназюк.
Кампанія відбувається за підтримки міжнародних партнерів – Міжнародної фінансової корпорації (IFC) у партнерстві з Державним секретаріатом Швейцарії з економічних питань (SECO) та Фондом ефективного врядування Уряду Великої Британії в Україні, а також проєкту технічної допомоги Європейського Союзу "Посилення регулювання та нагляду за небанківським фінансовим ринком" (EU-FINREG).
"Покращення знань та навичок у сфері фінансових продуктів та послуг допоможе українським споживачам краще зрозуміти свої права як позичальників та ухвалювати зважені фінансові рішення. Нова інформаційна кампанія має на меті сприяти підвищенню рівня довіри до фінансового сектору та підтримці розвитку економіки країни", – зазначила регіональний керівник програм розвитку цифрових фінансів та кредитної інфраструктури в Європі та Центральній Азії Міжнародної фінансової корпорації (International Finance Corporation), керівник проєкту IFC в Україні "Фінансова інклюзія задля економічного зростання" Заріна Одінаєва.
"Фінансова освіта та обізнаність споживачів є найважливішими елементами для розширення можливостей людей приймати обґрунтовані рішення під час управління своїми особистими фінансами. Це важливо для фінансового благополуччя українських громадян та їх довіри до фінансових установ. Довіра громадськості до фінансової системи є фундаментальною для залучення інвестицій та сприяння економічному зростанню в Україні. ЄС підтримує спільні зусилля НБУ щодо зміцнення правил поведінки на ринку для фінансових установ та політики захисту споживачів. Ці зусилля сприятимуть формуванню культури заощадження та розвитку фінансових ринків в Україні", – прокоментувала Джульда Кіельте, керівник Сектору соціально-економічних та фіскальних реформ Групи Європейської Комісії з підтримки України.
Нагадаємо, Національний банк у січні 2020 року отримав дві нові функції – захист прав споживачів фінансових послуг та підвищення фінансової обізнаності громадян. Упродовж минулого року НБУ спільно з іншими державними органами та парламентом працював над вибудовуванням фундаменту прозоріших та цивілізованіших відносин між фінансовими установами та їх клієнтами. Ми продовжуємо роботу над приведенням вимог до фінустанов до європейських стандартів.
Джерело:
https://bre.is/tZpXoqMS